Aktiviti Ceriakan Pagi Kita Meningkatkan Kebolehan Berkomunikasi Murid Berkeperluan Pendidikan Khas
Keywords:
komunikasi, pendidikan khas, aktiviti ceriakan pagi kitaAbstract
Komunikasi merupakan suatu kemahiran yang sangat penting dalam urusan kehidupan seharian pada semua peringkat usia. Kegagalan berkomunikasi menyukarkan proses interaksi dan penyampaian maklumat antara dua pihak. Penulisan amalan terbaik ini bertujuan untuk perkongsian ilmu bagaimana meningkatkan kebolehan berkomunikasi dalam kalangan Murid Berkeperluan Pendidikan Khas (MBPK) Berkefungsian Rendah di Sekolah Kebangsaan Tun Syed Ahmad Shahabudin melalui Aktiviti Ceriakan Pagi Kita dalam Program MeKAR (Melonjakkan Kecemerlangan Ar-Rayyan). Fokus aktiviti amalan baik ini ialah untuk melihat sejauh mana kebolehan berkomunikasi MBPK dapat dipertingkatkan melalui Aktiviti Ceriakan Pagi Kita. Kumpulan sasaran pelaksanaan aktiviti amalan baik ini ialah seramai 19 orang MBPK di Kelas Orkid 1 dan Orkid 2 pada tahun 2022. Data yang dikumpul dalam pelaksanaan aktiviti amalan baik ini adalah menggunakan kaedah pemerhatian yang disokong dengan senarai semak dan soal selidik pandangan ibu bapa serta rakaman video. Data tersebut dianalisis secara deskriptif dan naratif. Dapatan data daripada aktiviti yang telah dijalankan menunjukkan pelaksanaan aktiviti amalan baik ini telah berjaya meningkatkan kebolehan berkomunikasi MBPK Berkefungsian Rendah. Selain itu guru pula dapat menambah baik amalan guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas terutamanya daripada aspek merancang dan melaksanakan aktiviti tersebut. Pengisian Aktiviti Ceriakan Pagi Kita yang terkandung dalam Modul Program MeKAR merupakan pengubahsuaian aktiviti kurikulum KSSR Pendidikan Khas Tahun 1.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Buku Amalan Terbaik Dalam Pendidikan Khas Dan Inklusif
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.