Good Behavior Game : Menangani Masalah Tingkah Laku Dalam Kalangan Murid Berkeperluan Pendidikan Khas

Authors

  • Fatin Nabihah Rosli

Keywords:

distruptif, intervensi, Murid Berkeperluan Pendidikan Khas (MBPK)

Abstract

Good Behavior Game (GBG) merupakan intervensi pengurusan kelas yang melibatkan kontigensi kumpulan bagi menyokong tingkah laku yang sesuai dan mengurangkan gangguan di dalam kelas. Seramai tiga orang murid yang mempunyai masalah tingkah laku distruptif dipilih untuk menjalani intervensi ini. Pelaksanaan amalan ini dilaksanakan dalam tiga fasa iaitu (1) pemerhatian, (2) intervensi dan (3) tanpa intervensi. Hasil pelaksanaan GBG ini akan direkodkan dan dikumpul melalui senarai semak yang dibina bagi melihat keberkesanannya. Sepanjang pemerhatian dijalankan menunjukkan bahawa GBG berkesan untuk mengurangkan tingkah laku distruptif di dalam bilik darjah. Justeru diharapkan intervensi ini dapat diperluaskan bagi manangani masalah-masalah tingkah laku yang lain dalam kalangan Murid Berkeperluan Pendidikan Khas (MBPK) di Malaysia.

Downloads

Published

2022-12-06

How to Cite

Fatin Nabihah Rosli. (2022). Good Behavior Game : Menangani Masalah Tingkah Laku Dalam Kalangan Murid Berkeperluan Pendidikan Khas. Amalan Terbaik Dalam Pendidikan Khas Dan Inklusif, 1(1). Retrieved from https://publication.seameosen.edu.my/index.php/amalanterbaik/article/view/299