Good Behavior Game : Menangani Masalah Tingkah Laku Dalam Kalangan Murid Berkeperluan Pendidikan Khas
Keywords:
distruptif, intervensi, Murid Berkeperluan Pendidikan Khas (MBPK)Abstract
Good Behavior Game (GBG) merupakan intervensi pengurusan kelas yang melibatkan kontigensi kumpulan bagi menyokong tingkah laku yang sesuai dan mengurangkan gangguan di dalam kelas. Seramai tiga orang murid yang mempunyai masalah tingkah laku distruptif dipilih untuk menjalani intervensi ini. Pelaksanaan amalan ini dilaksanakan dalam tiga fasa iaitu (1) pemerhatian, (2) intervensi dan (3) tanpa intervensi. Hasil pelaksanaan GBG ini akan direkodkan dan dikumpul melalui senarai semak yang dibina bagi melihat keberkesanannya. Sepanjang pemerhatian dijalankan menunjukkan bahawa GBG berkesan untuk mengurangkan tingkah laku distruptif di dalam bilik darjah. Justeru diharapkan intervensi ini dapat diperluaskan bagi manangani masalah-masalah tingkah laku yang lain dalam kalangan Murid Berkeperluan Pendidikan Khas (MBPK) di Malaysia.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Buku Amalan Terbaik Dalam Pendidikan Khas Dan Inklusif

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.